تاریخ: ۱۳ تیر ۱۳۹۵

چند نکته جالب!

13941208441K2KN

اجزاء یک سیستم RFID : بررسی کننده  و کنترل کننده
سیستم های RFID از فناوری مبادله اطلاعات بی سیم برای شناسایی انحصاری اشیاء ، انسان و حیوانات استفاده می نمایند . توانمندی این گونه سیستم ها مدیون بکارگیری سه عنصر اساسی زیر است .

  • تگ ( که به آن فرستنده خودکار و یا Transponder نیز گفته می شود ) ، شامل یک تراشه نیمه هادی، یک آنتن و در برخی موارد یک باطری است .

  • بررسی کننده ( که به آن کدخوان و یا دستگاه نوشتن و خواندن نیز گفته می شود )، شامل یک آنتن ، یک ماژول الکترونیکی RF و یک ماژول کنترلی است .

  • کنترل کننده ( که  به آن هاست نیز گفته می شود ) ، اغلب یک کامپیوتر شخصی و یا ایستگاه کاری  است که بر روی آن بانک اطلاعاتی و نرم افزار کنترلی اجراء شده است .

شکل ۱ ، اجزاء اصلی یک سیستم RFID را نشان می دهد .

شکل ۱ : اجزاء یک سیستم RFID

در ادامه با بررسی کننده و کنترل کننده بیشتر آشنا می شویم .

بررسی کننده RFID

بررسی کننده RFID را می توان به منزله کامپیوترهای کوچکی در نظر گرفت که از سه بخش اساسی زیر تشکیل می گردد :

  • یک آنتن

  • یک ماژول الکترونیک RF که مسئول برقراری ارتباط با تگ RFID است .

  • یک ماژول کنترل کننده الکترونیکی که مسئولیت ارتباط با کنترل کننده را برعهده دارد .

یک بررسی کننده RFID به عنوان یک پل بین تگ RFID و کنترل کننده عمل می نماید و دارای وظایف زیر است :

  • خواندن محتویات داده یک تگ RFID

  • نوشتن داده در تگ ( در خصوص تگ های هوشمند )

  • رله و یا باز انتشار داده برای کنترل کننده و بالعکس

  • تامین انرژی مورد نیاز تگ ( در خصوص تگ های غیرفعال )

علاوه بر انجام عملیات فوق ، بررسی کننده های پیچیده تر RFID قادر به انجام سه عملیات مهم دیگر نیز می باشند .

  • مقابله با تصادم : حصول اطمینان از ارتباطات همزمان با چندین تگ

  • تائید تگ ها : پیشگیری از سوء استفاده احتمالی و دستیابی غیرمجاز به سیستم

  • رمزنگاری :  حصول اطمینان از یکپارچگی داده

در شکل ۲ ، چندین نمونه بررسی کننده ( کدخوان ) RFID  نشان داده شده است .

شکل ۲ : چندین نمونه دستگاه بررسی کننده ( کدخوان ) RFID

مقابله با تصادم

هدف از پیاده سازی الگوریتم های ضد تصادمی، حصول اطمینان از توانائی بررسی کننده جهت برقراری ارتباط همزمان با چندین تگ می باشد .
فرض کنید در محدوده تحت پوشش یک بررسی کننده صدها تگ وجود داشته باشد و تمامی آنان بخواهند در یک لحظه اطلاعات خود را ارسال نمایند . بدیهی است به منظور پیشگیری از بروز تصادم ، می بایست ازالگوریتم هائی خاص استفاده گردد .
برای پیاده سازی الگوریتم های ضد تصادمی در بررسی کننده ها از سه روش مختلف استفاده می گردد :

  • سه بعدی

  • فرکانسی

  • زمانی

از تمامی روش های اشاره شده  به منظور برقراری یک سلسله مراتب و یا سنجش تصادفی و با هدف پیشگیری از بروز تصادم در زمان ارسال اطلاعات استفاده می گردد .

تائید تگ ها

در سیستم هائی که نیازمند یک سطح خاص از امنیت می باشند ، بررسی کننده می بایست با استفاده از مکانیزم هائی خاص ، هویت کاربران سیستم را تائید نماید .  در چنین سیستم هائی فرآیند تائید کاربران در دو سطح و یا لایه مجزا پیاده سازی می گردد . بخشی از فرآیند بر روی کنترل کننده و بخش دیگر ، بر روی بررسی کننده انجام می شود .
برای تائید کاربران از دو روش عمده استفاده می گردد .

  • متقارن

  • مشتق از کلید

در روش های فوق ، یک تگ RFID یک کد کلید را در اختیار بررسی کننده قرار می دهد تا در ادامه در اختیار یک الگوریتم گذاشته شود .در صورت تائید ( بر اساس خروجی الگوریتم ) ، امکان ارسال داده در اختیار تگ RFID گذاشته می شود .

 رمزنگاری و رمزگشائی داده

رمزنگاری داده یکی دیگر از اقدامات امنیتی است که می بایست به منظور پیشگیری از تهاجم خارجی به سیستم ، پیاده سازی گردد . به منظور حفاظت از یکپارچگی داده ارسالی و پیشگیری از رهگیری و استراق سمع داده از رمزنگاری استفاده می گردد . بررسی کننده رمزنگاری و رمزگشائی  را پیاده سازی می نماید .

مکان استقرار و اندازه بررسی کننده

در سیستم های  RFID ، لازم نیست که تگ ها در معرض دید دستگاه های کد خوان قرار بگیرند ( بر خلاف سیستم های کد میله ای ) . مهمترین مزیت ویژگی فوق ، آزادی عمل طراحان برای اتخاذ تصمیم در خصوص مکان استقرار بررسی کننده است . برخی از بررسی کننده ها را می توان بطور ثابت به درب ها متصل نمود ، برخی دیگر را می توان از سقف آویزان کرد و در بررسی کننده های کوچکتر قابل حمل دستی ، این امکان در اختیار کاربر گذاشته می شود تا با استقرار در یک مکان راه دور ، اقدام به خواندن اطلاعات نماید ( در مکان هائی که امکان نصب بررسی کننده ثابت وجود ندارد ) .
در اغلب موارد می توان اینگونه دستگاه های بررسی کننده قابل حمل را به کامپیوتر به صورت بی سیم و یا باسیم متصل نمود .

کنترل کننده RFID

کنترل کننده های RFID به منزله مغز متفکر یک سیستم RFID عمل می نمایند. از این دستگاه ها به منظور اتصال شبکه ای چندین بررسی کننده و تمرکز در پردازش اطلاعات استفاده می گردد . کنترل کننده در هر شبکه ، اغلب یک کامپیوتر شخصی و یا یک ایستگاه کاری است که بر روی آن بانک اطلاعاتی و یا سیستم نرم افزاری اجراء شده است ( و یا شبکه ای از این ماشین ها ).
کنترل کننده بر اساس اطلاعات دریافتی قادر به انجام عملیات مختلفی با توجه به نوع سیستم RFID می باشد  :

  • نگهداری و بهنگام سازی موجودی کالا و اعلام اتوماتیک به واحد تدارکات ( در مواردی که موجودی یک کالا از سقف تعیین شده کاهش پیدا می نماید ) .

  • ردیابی جابجائی اشیاء در یک سیستم و حتی تغییر مسیر آنان ( نظیر سیستم تسمه نقاله در یک برنامه صنعتی )

  • بررسی هویت و اعطاء مجوزها

  • به روز رسانی حساب کاربران

  • و …

در شکل ۳ یک سیستم RFID به همراه اجزا اصلی آن در یک محیط عملیاتی نشان داده شده است .

شکل ۳ : یک سیستم RFID به همراه اجزا اصلی آن در یک محیط عملیاتی

احمدرضا طباطبائیان | نسخه قابل چاپ | نظرات [۱۳]

چهارشنبه ۲۸ مرداد‌ماه سال ۱۳۸۸

Easter Egg چیست؟

نمیدونم معنای “تخم مرغهای عید پاک” برای این عبارت جالب هست یا نه ولی مهم نیست! مهم اینه که مفهوم جالبی داره. Easter Eggs در واقع مجموعه ی نکات ریز و خصیصه ها و پیغام های مخفی یک چیز است (در علم کامپیوتر در نرم افزارها و سخت افزارها دیده می شود ولی این نکات محدود به دنیای کامپیوتر نمی شوند). چنین پیغام ها و ویژگی های مخفی توسط برنامه نویسان طراحی می شوند. نکاتی که در هیچ سند رسمی ای از آنها یاد نمی شود.

حالا که با Easter Eggs آشنا شدید شاید براتون جالب باشه چند مورد از این تخم مرغ ها را آزمایش کنید!!!

* بزرگنمایی (zoom) ده برابر در نرم افزار Microsoft Paint :(در ویندوز XP)

شاید عنوان این Easter Eggs خیلی هم عجیب نباشه ولی بهتره به نرم افزار MSPaint وارد شوید و سپس قضاوت کنید.

بله با اجرای این نرم افزار (start–>run–>mspaint) مشاهده می کنید که حداکثر بزرگنمایی پیش بینی شده برای ابزار Magnifier هشت برابر است!

برای افزایش این اندازه به ده برابر تنها کافیست روی خط زیرین علامت ۸x کلیک کنید.
* کشف مین در Minesweeper : (در ویندوز XP)

احتمالا با این بازی سرگرم کننده ویندوز آشنا هستید. برای مشاهده ی Easter Eggs این بازی، ابتدا تمامی پنجره های باز غیر از نرم را به صورت Minimize درآورید سپس در محیط بازی عبارتxyzzy را تایپ کرده پس از آن به مدت یک ثانیه کلید Shift را پایین نگاه دارید. حال به هنگامی که نشانگر موس را بر روی خانه های این بازی حرکت می دهید نقطه ای به اندازه ی یک پیکسل در سمت چپ بالای صفحه ی مانیتور تغییر رنگ می دهد (مشکی یا سفید). زمانی که نشانگر موس بر روی خانه های حاوی مین قرار می گیرد  نقطه ی یاد شده به رنگ مشکی و در غیر این صورت به سفید تغییر رنگ می دهد و به این ترتیب شما رو از وجود مین باخبر می سازد. (برای مشاهده ی بهتر، رنگ پس زمینه ی Desktop را به رنگهای سفید یا سیاه تغییر دهید تا تعویض رنگ در آن نقطه را به وضوح مشاهده کنید)

* موسیقی جالب در ویندوز : (در ویندوز XP)

این مورد نیاز به توضیح ندارد. فقط کافیست فایل C:\Windows\system32\oobe\images\title.wma را با نرم افزارهای پخش موسیقی باز کنید.
* بیش از ۱۰۰ نرم افزار سودمند در سی دی ویندوز XP با سرویس پک ۲ (SP 2) :

شاید تا این لحظه از وجود چنین نرم افزارهایی بی اطلاع بوده باشید. پس به پوشه ی Support و سپس Tools در سی دی ویندوز رفته و فایل نصب setup.exe را اجرا کنید.
* یک بازی در نرم افزار Dreamweaver :

در نرم افزار Dreamweaver یک فایل HTML بسازید. به حالت Design وارد شوید. در بخش Properties برای خصیصه ی Color عبارت Dreamweaver را وارد کرده کلید Enter را فشار دهید. همانطور که مشاهده می کنید یک توپ (به شکل آرم این نرم افزار) شروع به حرکت می کند. در سمت چپ مانیتور یک خط سبز رنگ دیده میشود که می بایست با حرکت دادن آن از برخورد کردن توپ به سمت چپ مانیتور جلوگیری کنید.
* نمایش تصویر سازندگان نرم افزار Dreamweaver :

در نرم افزار Dreamweaver پس از ساختن یک صفحه HTML جدید، با استفاده از منوی Insert و آیتم Image یک تصویر انتخاب کرده و OK کنید. بعد از قرار گرفتن تصویر در صفحه، تصویر را انتخاب کرده به بخش Properties بروید. کلید Ctrl را پایین نگاه داشته روی تصویر کوچک پیش نمایش تصویر انتخابی دوبار کلیک نمایید. با هر بار تکرار این عمل تصویر خاصی ظاهر می شود!!

همانطور که پیش از این نیز گفتم Easter Eggs در دنیای کامپیوتر تنها مختص نرم افزارها نیست:

* Easter Eggs در ماشین حساب سایت گوگل :

همانطور که می دانید نرم افزار Calculator گوگل جهت محاسبه ی معادلات ریاضی به کار می رود. بدین شکل که اگر در جعبه ی جستجوی گوگل معادله ریاضی ۸*۸+۶*۶ را وارد کنید مقدار ۱۰۰ را برمی گرداند.

حال به سایت گوگل رفته (www.google.com) در جعبه ی جستجو عبارت “answer to life, the universe and everything” را وارد کرده (بدون علامت های “”) دکمه ی جستجو را کلیک کنید. اولین نتیجه ی نمایان شده ی این جستجو جالب خواهد بود. (البته این نتیجه معنی دار است. برای اطلاع از رابطه ی این عبارت و نتیجه ی نمایش داده شده، بهتر است دیگر نتایج یافت شده را مطالعه کنید.)
* رقص موش ها :

به سایت Clickey به آدرس http://www.clickey.com رفته و در جعبه ی جستجو عبارت we love clickey را وارد کرده Enter نمایید. نتیجه جالب است.
* تشکر از یکی از کارکنان سایت Amazon :

به سایت آمازون به آدرس http://www.amazon.com بروید. در انتهای صفحه عبارت Directory of All Stores را کلیک کنید. در انتهای صفحه ی باز شده عدد ۱۹۹۶ مشخص است. زیر این عدد لینک مخفی ای قرار دارد. روی آن کلیک کنید تا نکته ی مخفی این سایت را مشاهده کنید (برای پیدا کردن لینک مذکور می توانید در صفحه ی باز شده کلید Ctrl را به همراه A فشار دهید).
* مرلین در فوتوشاپ :

در نرم افزار فوتوشاپ کلید F7 را فشار دهید تا بخش layers نمایان گردد. حال کلید Alt را فشرده نگاه داشته در همان حال فلش کوچک سمت راست بالای این بخش را کلیک کرده روی گزینه ی Palette Options کلیک کنید. این هم مرلین فوتوشاپ!

* تغییر تصویر نرم افزار Adobe ImageReady :

در نرم افزار Adobe ImageReady در بالای بخش ابزار ها تصویر دو پر قرار گرفته است. کلید Alt را نگاه داشته روی این تصویر کلیک کنید. حال باید این تصویر به شکل دیگری (یک کشتی) تغییر شکل پیدا کرده باشد. به منوی Help رفته گزینه ی About Adobe ImageReady را کلیک کنید. به نظرتون آرم این نرم افزار یک کشتی بود؟!!!

یه کار جالب دیگر، در تصویر نمایان شده (کشتی) کلید Ctrl را فشرده نگاه داشته و در بخش های گوناگون این تصویر کلیک کنید!!

نظر بدهید